Min åsikt kring 5:2-dieten

Nu känner jag att jag måste uttala mig kring det här, då det väcker rätt mycket känslor i mig. 5-2-dieten. Ja, det är säkert effektivt. Ja, det har säkert fördelar, för de som kan, för de som jobbar inom hälsa och kost. Inte för ”amatörer.”

Att lära kroppen att inte äta 2 dagar i veckan kan leda till en bekvämlighetskänsla med hungern. Vänjer man sig vid hungern finns en stor risk att kompensationerna börjar och man börjar gilla känslan av hunger, man känner sig t.o.m duktig när man är hungrig. BANG, och där är en ätstörning igång.

Sedan finns det dem som inte äter något två dagar då, för att de tror att de kan äta vad som helst resterande dagarna. Hur hälsosamt är det? Svälta sig och sedan hetsäta? Det kallas vägen mot bulimi peops!

Jag tycker det är hemskt att se hur TV och media promotar den här dieten till allmänheten. Jag tror det är så många som inte kan hantera den på rätt sätt, särskilt yngre människor. Och det gör ont i hela kroppen när jag tänker på vilka konsekvenser de kan få.

Det är inte svårt att vara hälsosam. Ät bra mat, enligt enkla tallriks-modellen, och rör på dig. Kalorier ska in och ut, lika mycket och du går inte upp i vikt. Det är inte rocket science. Folk gör det för svårt för sig, och jag är säker på att modeller som 5-2 gör mer skada än nytta. Ja, den har säkert flera fördelar och funkar för vissa. Men till vilket pris?!

20130908-105538.jpg

Kommentera

